უცხო ენის შესწავლის ყველაზე სწრაფი და პრაქტიკული მეთოდები
უცხო ენის შესწავლა ტვინის მუშაობას ავითარებს. მათი ცოდნა სერიოზულად ზრდის კარგი კარიერის გაკეთების შანსებს. როგორ ვისწავლოთ უცხო ენა ეფექტურად და სწრაფად? დაზეპირება – გუშინდელი დღეა. ახლა უკვე იყენებენ განსხვავებულ მეთოდოლოგიებს.
1. ხმოვანი ასოციაციის მეთოდი
70-იან წლებში სტენფორდის უნივერსიტეტის პროფესორმა რონ ატკინსონმა თავის სტუდენტებს შესთავაზა დამახსოვრების ორიგინალური ვარიანტი – ჟღერადობით მსგავსი მშობლიური ენის სიტყვების საშუალებით. შერჩეული სიტყვებით ან სიტყვათა შეთანხმებით დგება წინადადება –ასოციაცია და ამას დამატებული თარგმანი. მაგალითად, "მეორე" ინგლისურ ენაზე არის "another"(ქართულად ჟღერს როგორც "ენაზე"), წინადადება ამ სიტყვის დამახსოვრებისთვის
შეიძლება იყოს ასეთი: "უყურეთ ფილმებს ინგლისურ ენაზე."
ეს მეთოდი მოსახერხებელია ინდივიდუალური მიდგომის და თავისუფლად აზროვნების აუცილებლობის თვალსაზრისით. რა თქმა უნდა, ენის სრულყოფილად დაუფლებისთვის ეს საკმარისი არ არის, მაგრამ კარგად უწყობს ხელს სიტყვის მარაგის შევსებაში.
უცხო ენის შესწავლა ტვინის მუშაობას ავითარებს. მათი ცოდნა სერიოზულად ზრდის კარგი კარიერის გაკეთების შანსებს. როგორ ვისწავლოთ უცხო ენა ეფექტურად და სწრაფად? დაზეპირება – გუშინდელი დღეა. ახლა უკვე იყენებენ განსხვავებულ მეთოდოლოგიებს.
70-იან წლებში სტენფორდის უნივერსიტეტის პროფესორმა რონ ატკინსონმა თავის სტუდენტებს შესთავაზა დამახსოვრების ორიგინალური ვარიანტი – ჟღერადობით მსგავსი მშობლიური ენის სიტყვების საშუალებით. შერჩეული სიტყვებით ან სიტყვათა შეთანხმებით დგება წინადადება –ასოციაცია და ამას დამატებული თარგმანი. მაგალითად, "მეორე" ინგლისურ ენაზე არის "another"(ქართულად ჟღერს როგორც "ენაზე"), წინადადება ამ სიტყვის დამახსოვრებისთვის
შეიძლება იყოს ასეთი: "უყურეთ ფილმებს ინგლისურ ენაზე."
ეს მეთოდი მოსახერხებელია ინდივიდუალური მიდგომის და თავისუფლად აზროვნების აუცილებლობის თვალსაზრისით. რა თქმა უნდა, ენის სრულყოფილად დაუფლებისთვის ეს საკმარისი არ არის, მაგრამ კარგად უწყობს ხელს სიტყვის მარაგის შევსებაში.
2. ფერადი სტიკერები სიტყვებით
ეს მეთოდი იდეალურია იმ არსებითი სახელების დამახსოვრებაში, რომლებსაც ჩვენს ირგვლივ ვხედავთ ყოველდღიურ ცხოვრებაში. დაწერეთ სტიკერზე "refrigerator" და მიაწებეთ მაცივარს, "door" დაიკავებს ადგილს კარებზე, ხოლო სტიკერი წარწერით "table" – მაგიდაზე. ამ ხერხით, როდესაც მოსწავლე ყოველდღიურად უყურებს წარწერებიან ნივთებს, თავისთავად სწავლობს მათ უცხოურ სახელწოდებებს. სწავლის პროცესში შესაძლებელია ფურცლების შეცვლა, დამატება ან რაოდენობის გაზრდა. ეს მეთოდი გამოდგება საწყის ეტაპზე მუშაობისთვის; შემდგომში კი აუცილებელია კომუნიკაცია და გრამატიკის ძირითადი წესების შესწავლა. მთავარია – ეს მუდმივ ჩვევად არ გექცეთ, რადგან, მაგალითად, თქვენ უფროსს არ მოეწონება შუბლზე სტიკერი რომ მიაწებოთ წარწერით "boss."
3. მეთოდი 25-ე კადრი
ეს სადავო თეორია გაჩნდა ფსიქოლოგ ჯეიმს ვიკარის წყალობით 1957 წელს. ის ამტკიცებდა, რომ ადამიანის ტვინს შეუძლია ვიზუალურად მხოლოდ 24 "სურათის" ცვლის აღქმა ერთ წამში. თუ კიდევ ერთ კადრს დავამატებთ, მას ადამიანი ვერ დაინახავს, თუმცა ინფორმაცია მის ქვეცნობიერში გადავა.
ამ მეთოდით ენის სწავლების არსი მდგომარეობს ფილმის ყურებაში, რომლის დროსაც ყოველ 90-100 მილიწამში 25-ე კადრს უშვებენ, რომელიც გადადის ქვეცნობიერში. ეს მეთოდი სამეცნიერო საზოგადოების მიერ არ იქნა აღიარებული, მისი ეფექტურობა არ იქნა დამტკიცებული. მაგრამ სკოლების ზოგიერთი წარმომადგენელი კვლავ სთავაზობს მის გამოცდას.
4. საკომუნიკაციო მეთოდი
ენის წიგნით მოსაწყენ სწავლებას ენაცვლება სიტყვების დამახსოვრების და ენის ბარიერის დაძლევის ძალიან ეფექტური მეთოდი – კომუნიკაციური. სიმართლე რომ ვთქვათ, მისი გამოგონებაც კი არ გახდა საჭირო. თავდაპირველად ტომებს შორის ცოდნის გაცვლა-გამოცვლა ხდებოდა ცოცხალი კონტაქტის მეშვეობით, მიმიკებითა და ჟესტებით. გაცილებით ადვილია ენის შესწავლა, იმ ადამიანთან კონტაქტით, ვისთვისაც ეს ენა მშობლიურია. სწავლების პროცესში კარგია თუ მოსწავლეების ჯგუფებად დაყოფა მოხდება, ამასთან, არა აქვს მნიშვნელობა ენის ცოდნის დონეს და სიტყვათა მარაგს. ამ მეთოდის ერთ-ერთ ვარიანტს წარმოადგენს თეატრალური სცენების შეტანა, თამაში და სიუჟეტის განხილვა. თანამედროვე საკომუნიკაციო საშუალებების გამოჩენამ ეს ამოცანა უფრო გაამარტივა – სადაც არ უნდა ცხოვრობდეთ, ძალიან მარტივია მეგობარის პოვნა პლანეტის მეორე ბოლოში და სოციალური ქსელის მეშვეობით მასთან კონტაქტი.
ეს მეთოდი იდეალურია იმ არსებითი სახელების დამახსოვრებაში, რომლებსაც ჩვენს ირგვლივ ვხედავთ ყოველდღიურ ცხოვრებაში. დაწერეთ სტიკერზე "refrigerator" და მიაწებეთ მაცივარს, "door" დაიკავებს ადგილს კარებზე, ხოლო სტიკერი წარწერით "table" – მაგიდაზე. ამ ხერხით, როდესაც მოსწავლე ყოველდღიურად უყურებს წარწერებიან ნივთებს, თავისთავად სწავლობს მათ უცხოურ სახელწოდებებს. სწავლის პროცესში შესაძლებელია ფურცლების შეცვლა, დამატება ან რაოდენობის გაზრდა. ეს მეთოდი გამოდგება საწყის ეტაპზე მუშაობისთვის; შემდგომში კი აუცილებელია კომუნიკაცია და გრამატიკის ძირითადი წესების შესწავლა. მთავარია – ეს მუდმივ ჩვევად არ გექცეთ, რადგან, მაგალითად, თქვენ უფროსს არ მოეწონება შუბლზე სტიკერი რომ მიაწებოთ წარწერით "boss."
ეს სადავო თეორია გაჩნდა ფსიქოლოგ ჯეიმს ვიკარის წყალობით 1957 წელს. ის ამტკიცებდა, რომ ადამიანის ტვინს შეუძლია ვიზუალურად მხოლოდ 24 "სურათის" ცვლის აღქმა ერთ წამში. თუ კიდევ ერთ კადრს დავამატებთ, მას ადამიანი ვერ დაინახავს, თუმცა ინფორმაცია მის ქვეცნობიერში გადავა.
ამ მეთოდით ენის სწავლების არსი მდგომარეობს ფილმის ყურებაში, რომლის დროსაც ყოველ 90-100 მილიწამში 25-ე კადრს უშვებენ, რომელიც გადადის ქვეცნობიერში. ეს მეთოდი სამეცნიერო საზოგადოების მიერ არ იქნა აღიარებული, მისი ეფექტურობა არ იქნა დამტკიცებული. მაგრამ სკოლების ზოგიერთი წარმომადგენელი კვლავ სთავაზობს მის გამოცდას.
ენის წიგნით მოსაწყენ სწავლებას ენაცვლება სიტყვების დამახსოვრების და ენის ბარიერის დაძლევის ძალიან ეფექტური მეთოდი – კომუნიკაციური. სიმართლე რომ ვთქვათ, მისი გამოგონებაც კი არ გახდა საჭირო. თავდაპირველად ტომებს შორის ცოდნის გაცვლა-გამოცვლა ხდებოდა ცოცხალი კონტაქტის მეშვეობით, მიმიკებითა და ჟესტებით. გაცილებით ადვილია ენის შესწავლა, იმ ადამიანთან კონტაქტით, ვისთვისაც ეს ენა მშობლიურია. სწავლების პროცესში კარგია თუ მოსწავლეების ჯგუფებად დაყოფა მოხდება, ამასთან, არა აქვს მნიშვნელობა ენის ცოდნის დონეს და სიტყვათა მარაგს. ამ მეთოდის ერთ-ერთ ვარიანტს წარმოადგენს თეატრალური სცენების შეტანა, თამაში და სიუჟეტის განხილვა. თანამედროვე საკომუნიკაციო საშუალებების გამოჩენამ ეს ამოცანა უფრო გაამარტივა – სადაც არ უნდა ცხოვრობდეთ, ძალიან მარტივია მეგობარის პოვნა პლანეტის მეორე ბოლოში და სოციალური ქსელის მეშვეობით მასთან კონტაქტი.
5. ფიზიკური რეაგირების მეთოდი
ეს ორიგინალური მეთოდი შეიმუშავა სან-ხოსეს უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიის პროფესორმა ჯეიმს აშერმა. მეთოდი ეფუძნება სწავლის ბუნებრივ პროცესს – პროფესორი სთავაზობს დამატებითი ენების შესწავლას ისევე, როგორც მშობლიური ენის. პირველი რამდენიმე გაკვეთილი მოსწავლე მხოლოდ საუბარს ისმენს, ამასთან, მას არ მოეთხოვება სიტყვიერი რეაგირება და კითხვებზე პასუხის გაცემა. ნებისმიერი რეაქცია ხდება ფიზიკური ჟესტების დონეზე. ამგვარად დგება გათავისების პერიოდი, როდესაც ადამიანს შეუძლია სპონტანური რეაგირება მოახდინოს მიმდინარე პროცესებზე და მონაწილეობა მიიღოს უცხო ენის გამოყენებით.
თავდაპირველად ამ მეთოდს სამეცნიერო საზოგადოებამ მხარი არ დაუჭირა, მაგრამ 70-იან წლებში მის მიმართ ინტერესი კვლავ განახლდა. დღეს მას წარმატებით იყენებენ ენის შესასწავლად, თუმცა, უფრო მათთან, ვისაც საკმარისი დრო აქვს პირველ 20 გაკვეთილზე ჩუმად იყოს.
ეს ორიგინალური მეთოდი შეიმუშავა სან-ხოსეს უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიის პროფესორმა ჯეიმს აშერმა. მეთოდი ეფუძნება სწავლის ბუნებრივ პროცესს – პროფესორი სთავაზობს დამატებითი ენების შესწავლას ისევე, როგორც მშობლიური ენის. პირველი რამდენიმე გაკვეთილი მოსწავლე მხოლოდ საუბარს ისმენს, ამასთან, მას არ მოეთხოვება სიტყვიერი რეაგირება და კითხვებზე პასუხის გაცემა. ნებისმიერი რეაქცია ხდება ფიზიკური ჟესტების დონეზე. ამგვარად დგება გათავისების პერიოდი, როდესაც ადამიანს შეუძლია სპონტანური რეაგირება მოახდინოს მიმდინარე პროცესებზე და მონაწილეობა მიიღოს უცხო ენის გამოყენებით.
თავდაპირველად ამ მეთოდს სამეცნიერო საზოგადოებამ მხარი არ დაუჭირა, მაგრამ 70-იან წლებში მის მიმართ ინტერესი კვლავ განახლდა. დღეს მას წარმატებით იყენებენ ენის შესასწავლად, თუმცა, უფრო მათთან, ვისაც საკმარისი დრო აქვს პირველ 20 გაკვეთილზე ჩუმად იყოს.
6. აუდიო და ვიდეოლინგვისტური მეთოდი
აუდიო მეთოდის არსი მდგომარეობს იმაში, რომ საწყის ეტაპზე მოსწავლე ისმენს საუბარს უცხო ენაზე. მისთვის აუცილებლობას არ წარმოადგენს პროცესში ჩართვა, საკმარისია მხოლოდ ყურადღებით უსმინოს ფონოგრამას. ვიდეო მეთოდი, ანალოგიურად, მდგომარეობს ფილმების ან ვიდეო სიუჟეტების უცხო ენაზე ყურებაში. სწრაფად სწავლებას ხელს შეუწყობს ვიდეოზე დართული სუბტიტრები და აუდიო ჩანაწერის თარგმანი. მეთოდი ძალიან კარგია სიტყვის მარაგის გასამდიდრებლად, მაგრამ კომუნიკაციიის გარეშე ენის შემსწავლელი ვერ მოახერხებს ბარიერის გადალახვას და თავისუფლად მეტყველებას.
აუდიო მეთოდის არსი მდგომარეობს იმაში, რომ საწყის ეტაპზე მოსწავლე ისმენს საუბარს უცხო ენაზე. მისთვის აუცილებლობას არ წარმოადგენს პროცესში ჩართვა, საკმარისია მხოლოდ ყურადღებით უსმინოს ფონოგრამას. ვიდეო მეთოდი, ანალოგიურად, მდგომარეობს ფილმების ან ვიდეო სიუჟეტების უცხო ენაზე ყურებაში. სწრაფად სწავლებას ხელს შეუწყობს ვიდეოზე დართული სუბტიტრები და აუდიო ჩანაწერის თარგმანი. მეთოდი ძალიან კარგია სიტყვის მარაგის გასამდიდრებლად, მაგრამ კომუნიკაციიის გარეშე ენის შემსწავლელი ვერ მოახერხებს ბარიერის გადალახვას და თავისუფლად მეტყველებას.
ENGLISH TEACHING METHODS
Throughout the history of teaching languages a number of different teaching approaches and methodologies have been tried and tested with some being more popular and effective than others. If you’re just beginning your TEFL career, it would be beneficial to be familiar with a few of these.
The Direct Method
If you’ve ever heard the Direct Method being taught, you may have rightly mistaken it for some sort of military drill, which is not far off as it was first established in France and Germany in the early 1900’s to assist soldiers to communicate in a second language quickly.
The direct method of teaching English is also known as the Natural Method. It’s used to teach a number of different languages not just English, and the main idea of the Direct Method is that it only uses the target language that the students are trying to learn.
Its main focus is oral skill and it is taught via repetitive drilling. Grammar is taught using an inductive way and students need to try and guess the rules through the teacher’s oral presentation.
Today popular forms of the Direct Method are Callan and Berlitz.
Today popular forms of the Direct Method are Callan and Berlitz.
The Grammar Translation Method
Just like its name suggests, this method of teaching English is grammar heavy and relies a lot on translation. This is the traditional or ‘classical’ way of learning a language and it’s still commonly used when learning some languages. Some countries prefer this style of teaching and the main idea behind this method is that the students learn all grammar rules, so they’re able to translate a number of sentences. This is particularly common for those students who wish to study literature at a deeper level.
The Audio Lingual Method
The Audio Lingual Method otherwise known as the New Key Method or Army Method is based on a behavirourist theory that things are able to be learned by constant reinforcement. However, just like in the army when someone behaves badly (or in this case bad use of English), the learner receives negative feedback and the contrary happens when a student demonstrates good use of English.
This is related to the Direct Method and just like its predecessor it only uses the target language. The biggest difference between the Audio Lingual Method and the Direct Method is its focus of teaching. The Direct Methods focuses on the teaching of vocabulary whereas the Audio Lingual Method focuses on specific grammar teachings.
The Structural Approach
As the name suggests, the method is all about structure. The idea is that any language is made up of complex grammar rules. These rules, according to this approach need to be learnt in a specific order, for example the logical thing would be to teach the verb “to be” prior to teaching the present continuous which requires using the auxiliary form of the verb “to be.”
Suggestopedia
This is a behaviourist theory and related to pseudoscience. This method relies heavily on students’ belief about the method’s effectiveness. This theory is intended to offer learners various choices, which in turn helps them become more responsible for their learning.
It relies a lot on the atmosphere and the physical surroundings of the class. It’s essential that all learners feel equally comfortable and confident. When teachers are training to use the Suggestopedia method, there’s a lot of art and music involved. Each Suggestopedia lesson is divided into three different phases – 1. Deciphering 2. Concert Session 3. Elaboration.
Total Physical Response
Total Physical Response, otherwise known as TPR is an approach that follows the idea of ‘learning by doing’. Beginners will learn English through a series of repetitive actions such as “Stand up”, “Open your book”, “Close the door”, and “Walk to the window and open it.” With TPR, the most important skill is aural comprehension and everything else will follow naturally later.
Communicative Language Teaching (CLT)
The idea behind this approach is to help learners communicate more effectively and correctly in realistic situations that they may find themselves in. This type of teaching involves focusing on important functions like suggesting, thanking, inviting, complaining, and asking for directions to name but a few.
The Silent Way
The Silent Way emphasises learner autonomy. The teacher acts merely as a facilitator trying to encourage students to be more active in their learning. The main of this way of teaching is for the teacher to say very little, so students can take control of their learning. There’s a big emphasis on pronunciation and a large chunk of the lesson focuses on it. This method of learning English follows a structural syllabus and grammar, vocabulary and pronunciation are constantly drilled and recycled for reinforcement. The teacher evaluates their students through careful observation, and it’s even possible that they may never set a formal test as learners are encouraged to correct their own language errors.
Community Language Learning
This is probably one of the English teaching methods where the student feels the safest as there’s a great emphasis on the relationship and bond between the student and teacher. Unlike a lot of the other methods and approaches of teaching English as a Second Language, a lot of the L1 (mother tongue) is used for translation purposes.
Task Based Language Learning
The main aim of this approach to learning is task completion. Usually, relevant and interesting tasks are set by the teacher and students are expected to draw on their pre-existing knowledge of English to complete the task with as few errors as possible.
The Lexical Approach
The Lexical syllabus or approach is based on computer studies that have previously identified the most commonly used words. This approach in teaching focuses on vocabulary acquisition and teaching lexical chunks in order of their frequency and use. Teachers of the Lexical Approach place a great emphasis on authentic materials and realistic scenarios for more valuable learning.
Комментариев нет:
Отправить комментарий